lördag 30 maj 2009

Fornborg?

Letade efter en fornborg idag. Cykelkartan säger att det ska finnas en fornborg på en upphöjning bortåt Rosersberg. Och eftersom det var total sommar idag, så tänkte jag för en gångs skull göra mer än bara prata om att göra, så tog jag mammas cykel och pedalade iväg. (Min rosa Monark är lite oberäknelig vad gäller växlar, så den fick inte följa med.) Väl i skogen stängde jag till och med av iPoden, så jag kunde höra skogens ljud. Fåglar, vinden i trädkronorna, gräsänder som plaskar iväg på Oxundasjön, flygplanen mot Arlanda, E4:an, pendeltågen, SJ-tågen och Arlandabanan. Underbart. (Ibland undrar jag hur naturen låter bortanför de mest trafikerade lederna i Sverige?)

Lämnade cykeln på en udde, och traskade inåt den riktiga skogen, där fornborgen skulle finnas. Hittade stora klippor, lite lövskog, lite barrskog, en stor öppning mellan två miniberg, hittade en fantastisk klipphäll att fika på. Men ingen fornborg. Om man inte räknar med nåt stenröse vid en eldstad. Nja. Antingen missade jag den helt, eller så fick jag för mig att "borg" kanske är större än två stenar på rad.

Men kaffet var fantastiskt, boken var ok, lugnet välgörande, och bara ett som saknades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar