tisdag 17 februari 2009

Kaktus

Min gamla kaktus är en halvmeter, typ. Och nu har den skjutit skott, alldeles vid roten, och den växer galet fort. En centimeter på två dagar, senast jag kollade. Brorsan sa att det händer när huvudkaktusen dör, då börjar den liksom om. Den lille ljusgröne tar över när den gamla lite grånade är klar. Häftigt. Fast det mest förbryllande är att mina blommor över huvudtaget inte lägger sig ner och dör. Jag borde vara lite mer konsekvent med bevattningen.

(Om jag var mitt andra jag, pigg och alert, så skulle jag hitta en andlig analogi eller metafysisk metafor för den där kaktusen, men nu är jag bara seg och trött, och har inte varit utomhus mer än 25 minuter på hela dan, så jag nöjer mig med nåt så fantastiskt banalt som att min kaktus har ett skott. Nobelpriset, here I come. And make sure to take notes, fanclub.)

1 kommentar:

  1. Jaså, den nya kaktusen sticker iväg? Då förstår jag att den gamla inte känner sig lika vass längre.


    Och tack för påminnelsen, dags att vattna min blomma idag.

    SvaraRadera