fredag 20 februari 2009

Teh Interwebs

Ibland känns internet konstigt. How did we get here, liksom. Och då menar jag inte bara det att man faktiskt kan ha kontakt med folk överallt, typ i realtid. Utan mer detta att man läser nåns blogg, och han skriver om en skiva han gillat sen -95, och sen loggar man in på Spotify som man invitats till av en annan bloggare och lyssnar på skivan gratis och lagligt, samtidigt som man läser om skivan på wiki, och länkar till både favoritbloggare och info om skivan på sin egen blogg.

Det är mycket prat om internet och upphovsrätt och hela grejen. Jag har en gnagande känsla av att information, skapade verk, ägande och delning undergått större, mer genomgripande förändringar än gemene lagstiftare inser. Allt är förändrat, barn, och värre blir det! Ta till exempel en av frågorna som gammelmedia tar upp, att konstnärer och skapare ska kunna livnära sig på musik, böcker, konst, etc. Men... VARFÖR? Vem säger det? Bara för att jag vill skriva böcker, vilken gudagiven regel finns där som säger att jag borde får pengar för det? Den här utvecklingen är så mycket större än Pirate Bay vs. skivbolagen. Så mycket mer komplicerad än den barnsliga analogin att olaglig nedladdning är som att snatta.

I ett försök att förstå, ens lite, har jag kollat på vad Jonathan Zithrain (den allra bästa sortens nörd, mellan ca 07:00 och 58:00) och Larry Lessig (resten) har att säga om saken. (Hittat hos frikyrkopojken.blogg.se). Det är galet intressant, och fruktansvärt spännande. Alltså inte bara 666-skrämmande, utan fascinerande att vara med i hur detta nya formas. Kom igen nu, jag vet att ni har 1h33min på er att lära er nåt nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar