onsdag 4 mars 2009

Ett oväntat samtal

Man börjar sin dag som vanligt, fipplar och fnular och har sig. Tills två röster hörs liksom nerifrån. Det är äggstockarna. De talar synkroniserat, vilket i sig är nästan lika förvånande som det faktum att äggstockarna börjar tala.
- Oi, du där! Pingstnuckan! Vad är grejen? Vi jobbar för fullt här, varje månad.
- Va, alltså, vem...
- Spela oskyldig du! Du känner till proceduren. Vi fixar ägg, du fixar befruktning. Och vi har fixat ägg, varje månad i så många år att vi tappat räkningen! ropar de med förvånansvärt ihåliga röster.
- Alltså, nu är jag lite förvirrad, försöker jag, men det är lönlöst. Äggstockarna har tagit sig ton.
- Du har inte skött din uppgift! Vi jobbar som tokar här, och det är samma procedur, vi skickar ner ägget, och vad händer. Ingen befruktning! Sen får livmoderstackaren ta hand om eländet sen. Det håller inte!
- Men... Nu får ni väl ta och ge er. Det är väl upp till mig vad jag gör och inte gör med mina ägg. Det är ett moraliskt, teologiskt och praktiskt beslut. Ni får väl lägga ner produktionen tills jag fixat med resten.
- Fixat med resten, fixat med resten..., äggstockarna mumlar irriterat. Du är en vuxen människa, det kan vi intyga inifrån. Du är konstruerad för att få dina ägg befruktade och allt det där andra som vi inte är inblandade i.
- EXAKT, era små äggplantor! Om ni hade nån aning om hur verkligheten för pingstnuckorna ser ut skulle ni inte tjafsa på det där barnsliga sättet. Det märks sannerligen att ni inte har koll på varken inledande procedurer för befruktning eller äktenskapsmarknaden för missionärssinglar med teologiskt intresse!
Nu hörs mest ett argt surrande när äggstockarna pladdrar vredgat med varandra. De har nåt på gång. De blåser upp sig och börjar vända och vrida på sig så att halva kroppen har ont.
- Haha, där ser du! Vi lägger inte av innan du fixar problemet! ropar de skadeglatt.
- Jag ska strypa er, era oduglingar, jag ska snöra er med fiskelina och silvertjep, så får vi se vem det är som styr procedurerna. Jag ska steloperera er till trumstockar, era eländes höns!
Äggstockarna bara skrattar och surrar och gör ont i största allmänhet. Då tar jag en Alvedon tills de tystnar helt. Vissa dagar samarbetar inte kroppen med en, det är väl ett som är klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar